maanantai 6. toukokuuta 2013

Kaikille yhteiset tehtävät

Nähtävyyksien kiertelyn lisäksi opintomatkalla oli muutakin sisältöä kielen oppimiseen liittyen...


Matkailufraaseja:


Jo ennen matkaa kokosin yhteen matkalla mahdollisesti tarvittavia fraaseja. Kyllä moni sanoi, että ne olivat paljon paremmin mielessä reissun aikana tositilanteissa, kun niitä oli joutunut kertaamaan juuri vähän ennen matkaa.





Sanastot:

Jo ennen matkaa jokainen lähtijä oli kerännyt tietoa ja koonnut espanja-suomi-sanastoa omasta aiheestaan eri paikkoihin ja vierailukohteisiin liittyen. Keräsin sanastot yhteen ja niistä pidämme sanakokeen vielä viimeisessä tapaamisessa toukokuussa. Sanastot löytyvät myös täältä blogista maalis-huhtikuussa julkaisemistani ennakkotehtäväosuuksista. Matkan aikana sanoja harjoittelimme sanakorttien ja sanapalapelien avulla.



Tietokansiot:

Jokaiseen huonestoon olin koonnut kansioihin tietoa ennakkotehtäviin ja vierailukohteisiimme liittyen. Oli ilo nähdä, kuinka innokkaasti kansioita luettiin ja seuraavan päivän kohteita tutkittiin!



Espanjan tunti:

Menimme espanjalaisen Anan pitämälle espanjan tunnille Academia Europaan Esteponassa. Ana opettaa Esteponassa asuville ulkomaalaisille espanjaa ja hän oli hyvin ilahtunut kuullessaan, että meidän ryhmissämme opiskellaan espanjaa vain sen takia, että se kiinnostaa eikä mistään pakosta! 

Tunnilla Ana oli luvannut kertoa Andalusian kulttuurista, perinteistä ja juhlista. Hän oli pyytänyt ryhmäläisiä myös valmistautumaan kertomaan hänelle jotain Suomesta. Niinpä jo menomatkalla lentokoneessa ryhmäläiset opiskelivat ahkerasti Suomi-tietoa espanjaksi.



Sabores de Andalucía:

Kokosin monisteen yleisimmistä tapaksista, ruuista ja juomista. Jokaisen tehtävänä oli matkan aikana maistaa mahdollisimman montaa listalla olevaa ruokaa tai juomaa ja jokaisesta sai pisteen. Jos maistoi jotain muuta, mitä listalla ei ollut, siitäkin voi hyvillä perusteluilla saada lisäpisteen. Voittaja selviää toukokuun tapaamisessa, kunhan pisteet lasketaan yhteen!



Kuvasuunnistus:




Yhteistyössä Mijasissa asuvan avustajani kanssa olin valmistanut kuvasuunnistuskierroksen Mijasin valkoisessa kylässä. Olin pyytänyt ottamaan kuvia eri kohteista Mijasissa - myös sellaisista, minne turistit eivät yleensä eksy - ja niistä numeroinut jokaiselle joukkueelle erilaisen reitin. Joukkueet kiersivät kuvien kanssa ympäriinsä ja  paikallisilta oli tarkoitus kysellä mikä kuvassa on, missä se sijaitsee ja miten sinne löytää ja mennä sitten ottamaan samanlainen kuva samasta paikasta. 


Tämän tehtävän aikana jokainen joutui varmasti puhumaan useammalle espanjalaiselle kuin muuten koko viikon aikana yhteensä! Samalla sai harjoitusta tien kysymisestä, minkä harjoitteleminen oppitunneilla tuntuu monesti hankalalta. Nyt tosielämässä sai nähdä, kuinka avuliaita ihmiset oikeasti ovat - jotkut oli jopa saatettu "rastille" asti! 

Tästä tehtävästä ryhmäläiset tuntuivat pitävän - suosittelivat vastaavaa tehtäväksi myös tulevia opintomatkoja ajatellen! Harvemmalla lomamatkalla vastaavaa muuten pääseekään kokeilemaan...


Kansainväliset päivät:

Meillä oli tuuria ajankohdan suhteen, koska Fuengirolassa vietettiin kansainvälisiä päiviä, Feria Internacional de los Pueblos, 1.5. alkaen. Siellä tänäkin vuonna toistakymmentä eri espanjankielistä maata ja Espanjan eri itsehallintoaluetta (muunkielisten lisäksi) esitteli perinteitään, musiikki- ja tanssiesityksiään ja myi paikallista ruokaa ja juomaa, sekä käsitöitään. Feria-alueella oli edustajia suurimmasta osasta espanjankielistä maailmaa, enkä ole vastaavaan tapahtumaan törmännyt toistaiseksi missään muualla maailmassa. Feriassa oli suomalaiseen makuun liiankin paljon väkeä ja melua, mutta näkemisen arvoinen tapahtuma on joka tapauksessa. 

Feriaa varten olin jakanut ryhmäläiset ryhmiin ja jokainen sai tasolleen sopivan havainnointi- ja/tai haastattelutehtävän. Yhden ryhmän aiheena olivat eri maiden ruuat ja juomat, osan aiheena olivat matkailunähtävyydet eri espanjankielisissä maissa ja osan aiheena olivat sanastojen erot eri espanjankielisten maiden välillä (myös sanonnat, erisnimet ym.). Vastauksia julkaisen täällä blogissa...




Päivätehtävät:

Yllä mainittujen lisäksi parina päivänä annoin opiskelijoille päivätehtävät. (Amazing Race-teemojen lisäksi vähän Selviytyjiä tai Big Brotheria, siis Gran Hermanoa...)

Maanantain päivätehtävänä oli lähettää opettajalle postikortti, missä kerrotaan espanjaksi päivän tapahtumat. Ilmoittelen täällä blogissa minkä näköisiä kortteja tulee perille! Tässä tänään ensimmäiset perille tulleet, muy bien, muchas gracias:


Tiistain päivätehtävä oli selvittää mitä tarkoittavat sanat pipas, chiringuito ja chirimoya - sanat, joita ei niin vain löydy sanakirjasta! Pipas-hyllyllä kävi ruokakaupassa vilinä ja niitä maisteltiin illanvietossa, lounas syötiin chiringuitossa ja chirimoyaan ryhmäläiset saivat paikallisilta kysymällä vastauksen, mutta kaupassa niitä ei tähän vuodenaikaan ollut tarjolla. Henkilökunta mahtoi ihmetellä, kun yhden päivän aikana useampi turisti olisi halunnut ostaa chirimoyan... :D

Muuta ajanvietettä kielen opiskeluun liittyen:

Pelailimme yhdessä kellodominoa:


Kellonaikoja, viikonpäiviä, kuukausia ja vuodenaikoja kertailimme kuvakorttieen avulla:


Lentokoneessa ja autossa matkustellessa kertailimme käännöslauseita, espanjankielisten kylttien tekstejä, sanastoa sanakorttien avulla yms.

Mitä sanoisit seuraavissa tilanteissa:


Kysymyksiä ja vastauksia:
 
  
Käännöslauseita:



Kuvia Espanjasta eri kylteistä - suomennos kuvan kääntöpuolella:

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti